Hartigova ( dříve Koněvova) 205/2427 Praha 3

Po extrakci

Extrakce (vytažení) zubu je chirurgický výkon v dutině ústní, který se provádí v místní anestezii (znecitlivění) a v pooperačním období mohou nastat různé komplikace a poruchy hojení. Riziko vzniku těchto komplikací lze však významně redukovat dodržováním jednoduchých režimových opatření.

1. Extrakce jednoduchá (prostá) probíhá za pomoci jednoduchých ručních extrakčních nástrojů - kleště, páky.

2. Extrakce komplikovaná využívá i rotačních nástrojů, například k separaci kořenů.

3. Extrakce chirurgická vyžaduje odklopení mukoperiostálního laloku (například u retinovaných zubů).

• Bezprostředně po výkonu vložíme do úst tampón „do skusu“, kterým stlačíme operovanou oblast, a tak zastavujeme krvácení. Pacient dostává s sebou domů několik tampónů a ty použije, kdyby se krvácení opět objevilo. Pokud by krvácení přetrvávalo, je možné skousnout i do přežehleného kapesníku. Narůžovělá slina může být přítomná i druhý den, zejména po vytažení zubu moudrosti. Rána by však neměla krvácet po několika hodinách po operaci. Pokud tomu tak je, prosím kontaktujte lékaře.
  • Výplachy úst mají svůj význam pro očištění rány a hygienu dutiny ústní nejdříve až 24 hodin po výkonu. K výplachům doporučujeme odvar z bylin (heřmánku, šalvěje, řepíku), či komerčně vyráběné dezinfekční roztoky dostupné v lékárně obsahujících 0,2 % chlorhexidin (např. Corsodyl, Paroex či Curasept). Aparát Listerine obsahující alkohol je v prvním týdnu po operaci méně vhodný.
  • Po výkonu může být pacient mírně unavený a může mít i zvýšenou teplotu do 37,5 C. Pokud se objeví horečka (teplota nad 38º C), kontaktujte prosím svého ošetřujícího lékaře.
  • Minimálně 24 hodin po zákroku nekuřte.
  • Vyhýbejte se dráždivým jídlům a horkým nápojům, nepijte alkohol.
  • Bezprostředně po náročnějším výkonu není vhodné řídit motorové vozidlo.
  • Dodržujte pečlivě ústní hygienu, v okolí rány čistěte zuby velmi opatrně.
  • V prvních dnech po výkonu se vyhýbejte větší fyzické námaze.